سید مهدی الحسینی المدرسی؛ فاطمه محمدی؛ هوشمند باقری قرهبلاغ؛ مصطفی کشاورز مولایی
چکیده
در میان عواملی که بهمنظور تسهیل زندگی روزمرة مصرفکننده با درگیری ذهنی بالا لازم است، پوشاک مد عاملی مهم و قابلتوجه برای بسیاری از مصرفکنندگان است و در سالهای اخیر توجه مصرفکنندگان به این حوزه بیشتر شده است. با توجه به ضرورت موضوع، این پژوهش بررسی اثر مذهب، مادیگرایی و ویژگیهای جمعیتشناختی مصرفکننده بر ...
بیشتر
در میان عواملی که بهمنظور تسهیل زندگی روزمرة مصرفکننده با درگیری ذهنی بالا لازم است، پوشاک مد عاملی مهم و قابلتوجه برای بسیاری از مصرفکنندگان است و در سالهای اخیر توجه مصرفکنندگان به این حوزه بیشتر شده است. با توجه به ضرورت موضوع، این پژوهش بررسی اثر مذهب، مادیگرایی و ویژگیهای جمعیتشناختی مصرفکننده بر درگیری ذهنی با پوشاک مد را در بین شهروندان یزدی مورد بررسی قرار داده است. روش تحقیق حاضر بهصورت پیمایشی و از بُعد هدف، توصیفی است. در آمار تحلیلی این پژوهش برای تعیین نقش و جایگاه هریک از مؤلفههای پژوهش، با استفاده از نرم افزار Amos، روش تحلیل عاملی تأییدی به کار گرفته شده است. همچنین بهمنظور بررسی روابط بین درگیری پوشاک مد با ابعاد آن از آزمون همبستگی، و برای تعیین نحوة تأثیر درگیری با پوشاک مد و دانش ذهنی بر اطمینان در تصمیمگیری مد، از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. جامعةآماریپژوهششاملکلیةافرادبالایبیستسالدرسطحشهریزد است.حجمنمونهبااستفادهازفرمولکوکران99نفرمحاسبهشد. نتایج تحقیق نشان داد که مذهب و مادیگرایی بر درگیری ذهنی با پوشاک مد تأثیر معنیداری دارند و درگیری بر اطمینان تصمیمگیری مد تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین درگیری ذهنی با پوشاک مد و دانش ذهنی تأثیر مثبت و معنیداری بر اطمینان تصمیمگیری مد دارد. در بررسی ارتباط عوامل جمعیتشناختی (جنسیت، سن، تحصیلات و درآمد) با متغیرهای مورد مطالعه مشخص شد که همبستگی بین آنها حتی در سطح اطمینان 95 درصد هم معنیدار نبود.